בבעלותכם מרפסת על הגג? רוצים ליהנות מהאוויר הפתוח והבריזה שבחוץ, אבל זקוקים לאיטום? המאמר הבא מיועד עבורכם. מרפסת שמש (הידועה בשמה - "מרפסת פתוחה") מהווה חלק בולט במבנה. במרבית המקרים ללא חיפוי / קירוי עליון / צדדי. בשל העובדה שהמרפסת נותרת פתוחה ואינה ניתנת לסגירה ע"י תריסים למשל, גורמים סביבתיים חיצוניים נמצאים בה גם כן (אבק, תנאי מזג האוויר, רוחות ועוד). כתוצאה מכך, ישנה חשיבות גדולה מאוד לאיכות האיטום של אותן מרפסות פתוחות. יש לשים לב שבמידה וישנם ליקויי בנייה ו/או כשלים כאלו ואחרים בעבודת האיטום, עשויות לצוף בעיות, כמו למשל נזילות מים (אלו בעיות שכיחות יותר ומהותיות).

 

כיצד ניתן לזהות כשלי איטום במרפסות פתוחות?

אחת הדוגמאות הנפוצות הן שכנים המתלוננים על נזילת מים לביתם או למרפסת שלהם - מדובר בסימן אבסולוטי על קיום בעיית איטום המרפסת. כמובן שישנם עוד סימני זיהוי אך אין הכרח שהם מחייבים את תלונות השכנים. דוגמה נוספת לזיהוי כשל באיטום מרפסת פתוחה הינה מרצפת שהתרוממה קצת או זז ממקומה, זאת כתוצאה של היאספות של מים מתחת למרצפות, כתמי רטיבות ובעיות טחב.

 

איטום מרפסות: מתי מומלץ לבצע?

רצוי ואף מומלץ לבצע את איטום המרפסת הרבה לפני שמתחילים הגשמים. במידה ומדובר במרפסת ישנה מאוד ותקופה ארוכה לא בוצע בה איטום, הגיע הזמן לטפל בשורש הבעיה ולבדוק תקינות בשל העובדה שבחודשי החורף והגשמים עשויים להקשות רבות ואף להחמיר את המצב - מים עשויים לחדור פנימה למבנה. כמו כן, את איטום המרפסת מומלץ לבצע כאשר מדובר בתהליך חידוש / בנייה / שיפוץ הבית - שימו לב שלא להתפשר על איטום יסודי ומקצועי. מדובר בעניין קריטי.

 

שיפוץ ואיטום גינה במרפסת

מתכננים לעשות גינה במרפסת? אחד השלבים הקריטיים הוא איטום מקצועי. עליכם להקפיד על ביצוע עבודות איטום הרבה לפני הקמת הגינה. זאת על מנת לבצע תכנון נכון עבור ניקוז מי הגשמים ועבור השקייה למרזבים. כמו כן, רצוי לדאוג למרזבים תקינים ונקיים בשביל ניקוז אופטימלי. במידה והמרזבים סתומים, במידה והגג לא אטום, הרי שמים על הגג עשוי להתפתח לביצות או אפילו לחלחל כלפי מטה במרזב למשל אם מדובר על מרפסת על הגג. לכן, יש לוודא שהאיטום בוצע כראוי, ורק לאחר מכן לעבור לשלב הקמת הגינה במרפסת.

 

בחיבור בין מרפסת לבית חשוב שתהיה מדרגה של כ-0.5 סנטימטר על מנת למנוע ממים להיכנס לבית. כמו כן, המרפסת נמצאת בשיפוע של כ-0.5 סנטימטר על מנת לנתב את המים לכיוון המרזבים.

 

איך ניתן לבחור קבלן לאיטום המרפסת שלכם?

הקפידו לבחור את קבלן האיטום תוך בדיקה מקיפה על המוניטין שלו בתחום, היעזרו בביקורות והמלצות שנכתבו במנועי החיפוש והרשתות החברתיות, בקשו המלצות מאנשים שאתם מכירים, בידקו האם שיטות האיטום שלו שונות משיטות אחרות? בהסתמך על הפרמטרים הללו קבלו את החלטתכם המקצועית על מנת להגן על ביתכם מפני עונת החורף והישארו יבשים.