תחום נוסף באיטום הוא איטום מרפסות. מרפסות שתחתיהן קומת מגורים קיימות גם בבתים משותפים וגם בבתים פרטיים. תופעה בזויה שאנחנו עדים לה בשנים האחרונות היא חיסכון של קבלנים בביצוע איטום נכון, מה שמוביל למצב בלתי נתפס לפיו אדם שרכש בית חדש מוצא עצמו לאחר שנתיים עם תקרה מטפטפת בסלון. אז מה צריך לדעת ואיך כדאי לעשות את זה?

ראשית, חשוב להבין שאיטום בכלל, ואיטום מרפסות בכלל - הוא לא המקום לחסוך, והוא הדוגמה הקלאסית לכך שהזול היום עולה ביוקר מחר. למה? ובכן, השקעתם בריצוף המרפסת ממיטב כספכם, בחרתם ריצוף איטלקי יקר, פורצלן או סוג אחר. טיפול בבעיית איטום משמעותו הרמה של כל הריצוף הזה ונטילת סיכון לגבי שלמותו. אז גם נאטום וגם נחליף את הריצוף היקר הזה?! נזק שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים ולכאב לב רב. חבל.

בניגוד למקומות אחרים בהם התיקון הוא פשוט (החלפת ברז לא תקין, טיח מעט עקום…) - באיטום זה לא כך.

אם כך, חשוב לדעת שהקבלן מחוייב לתת אחריות על איטום המבנה ל-7 שנים. אמנם זהו פרק זמן שעובר די מהר, אבל גם זה משהו שעשוי להרגיע מעט, ומרבית האנשים אינם מודעים לכך.

בנוסף חשוב להכיר שלכל מבנה חדש יש מפרט שבו קבע המהנדס איך הוא דורש לבצע את האיטום , כולל כמויות. חשוב לוודא מול הקבלן שאכן הוא נצמד למפרט הזה, ובמידה ובעתיד מתעוררות בעיות ומתגלות סתירות בין המפרט לעבודת הקבלן (למשל אחרי מספר שנים הרמנו את הריצוף וגילינו שאין יריעות כפי שמצויין במפרט) - יש בעיה מהותית וברור איפה היא נפלה.

איטום מרפסת

ועכשיו נגיע ללב העניין, מה בעצם כדאי לכלול באיטום מתחת לריצוף המרפסת?
אנחנו ממליצים על שתי שכבות של יריעות ביטומניות, פריימר וזפת חם. כמובן שלכל מקרה נתאים מפרט חומרים ייחודי מאחר והתנאים לעתים שונים בין בית אחד למשנהו.  גם אופן הביצוע צריך להיות מותאם.

לגבי נכסים ישנים שרוכשים המצב טיפה יותר מורכב אך נתון למעקב די טוב. נניח ואנחנו עומדים בפני רכישה של בית בן 20 שנים. מן הסתם שהמוכר לא יצהיר על בעיות רטיבות שקיימות במבנה (אולי בעולם אוטופי) ומן הסתם שגם מקומות שיש בהם רטיבות יטושטשו על ידי צבע. לכן, מומלץ בעת רכישה מסוג זה, במידה ומתעורר חשד לבעיות איטום, לבקש מהמוכר ״אחריות״ לשנתיים- כלומר, אם בשנתיים הבאות מתגלים ליקויי איטום או בעיות של רטיבות בגג, המוכר מתחייב לשאת בעלויות התיקון. או לחילופין, לבצע איטום יזום במעמד הרכישה ולהוריד ממחיר הקנייה את סכום העבודה שיידרש.

אם נחזור לנושא איטום מרפסות, בדיקה נוספת שמומלץ לבצע היא בדיקת הצפה. למעשה מה שעושים כאן הוא לסתום את המרזבים, להציף את המרפסת במים ולהמתין כ-72 שעות. אם במהלך פרק הזמן הזה אין נזילה בקומה שמתחת (אפשר לבדוק עם השכן, כמובן לעדכן אותו גם  לפני ביצוע בדיקה כזו) - משמעות הדבר היא שהאיטום הוא טוב ואפשר להיות רגועים.

נשמח לייעץ בנושא בדיקת נכס לקנייה מבחינת מצב איטום וליקויים, וגם בנושא איטום מרפסת. 

תתחדשו !