יריעות ביטומניות הם שיטת האיטום המוצלחת ביותר שיש. שיטת איטום זו היא הנפוצה ביותר בישראל והיא הורידה למקום השני את זיפות הגגות המסורתי שעוד היום משמש כשיטה קלאסית למבני תעשייה אך בעיקר בגלל המחיר. אין ספק ששיטת איטום זו היא הטובה ביותר אך נשאלת מדוע? על השאלה הזו נענה בהרחבה יחד עם עוד שאלות חשובות לגבי שיטת איטום זו.

מהן היריעות הביטומניות?

יריעות ביטומניות הן יריעות חזקות שעשויות מביטומן, שהוא חומר סינטטי שמזוקק מהנפט. החומר יעיל מאוד לאיטום והוא כמובן רעיל אך זה לא אמור להפריע למלאכת האיטום שכן אין כל חשש להרעלה בגללו בסבירות הגיונית. הביטומן הוא חומר איטום מעולה והוא יכול להיות נוזלי או צמיגי בהתאם לטמפרטורה שלו. ניתן ליצור ממנו יריעות וכך למעשה נוצרות היריעות הביטומניות ומכאן גם מובן שמן. היריעות הללו חזקות מאוד והן יכולות להידבק בחוזקה לבטון, כאשר לרוב אל ויהיו הגגות במבני תעשייה ובבניינים השונים שמשמשים למגורים מבתים פרטיים ועד מבנים רבי קומות.

אילו סוגים של יריעות ביטומניות קיימות?

  • יש מגוון סוגים של יריעות ביטומניות ואולי זה יפתיע אתכם, כי לרוב הלקוח שדורש איטום לא באמת מבין בזה. החלוקה הראשונה בין היריעות היא החלוקה לפי העובי. יש יריעות ביטומניות בעובי של 4 או 5 סנטימטרים, אלו הן היריעות שמשומשות לרוב לאיטום גגות בטון במבני מגורים או במבני תעשייה, בעוד שיריעות 8 מילימטרים מתאימות בדרך כלל למקומות שדורשים איטום מאסיבי יותר כמו למשל מאגרי מים או מכלים.
  • יש יריעות בצבע לבן ויש יריעות בצבע שחור. יריעות בצבע שחור יהיו פחות עמידות כיוון שהם חשופות יותר לשמש. או יותר נכון קולטות יותר קרינה מהשמש, אל הן יהיו שימושיות בעיקר לגגות מרוצפים כי בכל מקרה השמש לא תגיע אליהם. יריעות ביטומניות בצבע לבן יהיו טובות לגגות חשופים.
  • יש יריעות ביטומניות שמשמשות לגגות בטון ואותן יש להלחים. ההלחמה ממחישה שוב עד כמה השיטה הזו יעילה ועד כמה היריעות עמידות. ההלחמה מתבצעת על ידי מבער מתאים ורק על ידי קבלן איטום מוסמך שמורשה לפעולה זו. לצד היריעות האלו יש יריעות ביטומניות שניתנות להדבקה כאשר העמידות שלהן תהיה פחותה יותר אך היא עדיין מהטובות ביותר שיש לגגות קלים כמו למשל למבנים יבלים, למבני עץ, מבני גבס וכולה.

כיצד האיטום מתבצע?

לפני שהאיטום מתבצע יש להכין את שטח הגג. על הגג להיות נקי לחלוטין כיוון שהלכלוך שיהיה עליו ייכלא לעד מתחת ליריעות וייצור בעיה באיטום לאחר מכן. הוא יכול ליצור בליטות על גבי שטח הבטון והוא יכול גם להיות בעייתי בשימוש המבער שכן הוא עלול להידלק. לאחר מכן יש לשטוף את הגג ולייבש אותו שכן רטיבות שתהיה עליו גם היא יכולה להיכלא מתחת ליריעות. את היריעות יש לפרוס בהדרגה כאשר בכל מטר שנפרש יש לבצע הלחמה כמו שהוזכר לעיל. היריעות ניתנות להלחמה רק על גבי בטון ומספר חומרים אחרים ובכל חומר אחר יש למרוח שכבת קישור, כמו גם בחידוש איטום.

למה השיטה הזו היא הטובה ביותר שיש?

שיטת היריעות הביטומניות היא השיטה הכי עמידה שיש. השיטה תהיה מועילה ליותר מ-7 שנים כאשר יש יריעות שמחזיקות מעמד לעשור שלם ואף יותר. כמו כן, את השיטה ניתן ליישם גם מתחת לגג מרוצף וזה עוד אחד מהיתרונות שלה שלא ניתן ליהנות מהם משימוש בשיטת איטום אחרת כמו למשל זיפות גגות. כך גם כאשר תאטמו את הגג, לא רק שהוא ייראה טוב יותר עם היריעות הלבנות אלא ניתן להשתמש בו לאחר מכן בבוא היום.